Doskonale

Jak pokonać prokrastynację w 4 krokach?

Jak pokonać prokrastynację w 4 krokach?

Często odkładasz zadania na później?  Mówisz sobie, że zrealizujesz je, kiedy będzie… czas, okazja, inne warunki. Jeśli tak, mam dziś dla Ciebie artykuł idealny –  o prokrastynacji. Budzimy demona wszystkich perfekcjonistów – prokrastynację i rozprawiamy się z nią.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest prokrastynacja? Czy to lenistwo?
  • Z czego wynika prokrastynacja? Nasze przekonania i nieco psychologii.
  • Jak prokrastynacja ma się do bycia Doskonale Niedoskonałym?
  • Jak cierpi prokrastynator? Czyli jak będziesz się czuł, jeśli niczego nie zmienisz?
  • Jak sobie radzić z prokrastynacją w 4 krokach? O efektywności osobistej.

Czym jest prokrastynacja? Czy to lenistwo?

doskonale niedoskonali prokrastynacja

Prokrastynacja to najprościej mówiąc odkładanie realizacji zadań na później, przez co nie mamy poczucia sprawczości ani własnej efektywności. Często mylimy prokrastynację z lenistwem – nie jest to jednak to samo. Prokrastynacja jest przeciwieństwem planowania i ma o wiele głębsze, również psychologiczne przyczyny. Planowanie to gromadzenie informacji, wiedzy i innych zasobów, aby zrealizować zadania i osiągnąć założone cele w określonym czasie.

Z czego wynika prokrastynacja? Nasze przekonania i nieco psychologii.

Prokrastynacja ma kilka przyczyn. Oprócz przyczyn psychologicznych są jeszcze te, które są związane z naszymi przekonaniami. Ograniczające przekonania wzmacniają odkładanie zadań na później. W coachingu praca z przekonaniami jest jednym z bardzo ważnych obszarów.

Po pierwsze prokrastynacja może wynikać z naszej niechęci do podejmowania decyzji. Wolimy, aby to inni ludzie bądź sytuacje decydowali za nas, ponieważ chcemy uniknąć przejmowania odpowiedzialności za siebie i własne życie, a także ponoszenia konsekwencji tych decyzji.

Po drugie przyczyną prokrastynacji może być niechęć do konfrontacji z trudną sytuacją – jeśli jakieś zadanie jest dla nas trudnym wyzwaniem i to niekoniecznie przyjemnym, to wówczas zwyczajnie go unikamy zgodnie z zasadą unikania bólu i dążenia do przyjemności.

doskonale niedoskonali unikanie

Po trzecie przyczyną odkładania na później może być lęk przed porażką. Boimy się, że nie podołamy realizacji ważnego dla nas zadania, dlatego wolimy w ogóle się go nie podejmować niż narażać się na poniesienie porażki i jej nieprzyjemne konsekwencje.

Po czwarte bycie perfekcjonistą i utrzymanie takich wysokich idealnych standardów. Czasami jesteśmy głęboko przekonani, że musimy wykonać dane zadanie idealnie. A żeby to zrobić, musimy na przykład zebrać jeszcze więcej wiedzy, informacji, zasobów, umiejętności – i tak w nieskończoność. Sam proces przygotowywania się do wykonania zadania jest wymówką przed podjęciem się jego wykonania. Równolegle zakładamy też, że musimy wykonać zadanie idealnie, perfekcyjnie. A głęboko w środku wiemy, że jest to niemożliwe, dlatego wolimy nigdy nie podjąć się jakiegoś zadania niż wykonać je nieidealnie. A dodatkowo stracimy niepotrzebnie czas, a przecież nie chcemy konfrontować się z niewystarczającą jakością własnej pracy i przegraną, dlatego przesuwamy w bliżej nieokreśloną przyszłość realizację naszych celów i zadań.

Po piąte u kobiet, które w dzieciństwie miały autorytarnego ojca odkładanie zadań na później mogło być bierną formą agresji wobec niego. Takie zachowanie stało się już wtedy u nich nawykiem, który został utrwalony i przeniesiony w dorosłe życie.

Po szóste osoby, które odkładają zadania na później, mają zaburzoną percepcję czasu. Zakładamy, że jeśli zadanie, które mamy do wykonania jest odległe w czasie – na przykład potrzebujemy na nie kilku tygodni, to mamy bardzo dużo czasu i nie musimy się spieszyć z jego wykonaniem ani na nim koncentrować. Wszystkie rozpraszacze – jak media społecznościowe, rozmowy telefoniczne – są ważniejsze niż, jak nam się wydaje – odległe w czasie zadanie. Dopiero nadchodzący deadline motywuje nas do podjęcia skondensowanych działań prowadzących do realizacji zadania.

Po siódme osoby, które prokrastynują mają nastawienie wszystko albo nic, czyli zero-jedynkowe. Zakładają, że albo osiągną natychmiast maksymalny efekt, albo nie zrobią tego w ogóle, zamiast rozłożyć osiągnięcie swojego celu na mniejsze kroki i ten najważniejszy – pierwszy krok.

Po ósme nie czujemy się związani ze swoim przyszłym ja. To znaczy, że nie mamy wizji tego, co jacy chcemy być w przyszłości, za kilka lat. Nie wyobrażamy sobie tego, co możemy osiągnąć, jak może wyglądać nasze życie, tylko żyjemy z dnia na dzień biernie niesieni falą przypadkowych zdarzeń i sytuacji.

Jaki jest wspólny mianownik pomiędzy prokrastynacją a byciem Doskonale Niedoskonałym?

Jak prokrastynacja ma się do bycia Doskonale Niedoskonałym?

doskonale niedoskonały

Prokrastynujemy, ponieważ chcemy idealnie wykonać zadania i realizować własne cele. Akceptacja własnych niedoskonałości, tego, że nie musimy być idealni, aby osiągać swoje cele, ani wykonywać ich w perfekcyjny sposób, sprawia, że paradoksalnie osiągamy je z większą lekkością i satysfakcją.

Co jednak stanie się, jeśli tego nie zrobimy? Będziemy cierpieć. Każdego dnia.

Jak cierpi prokrastynator? Czyli jak będziesz się czuł, jeśli niczego nie zmienisz?

Warto zaakceptować własne ograniczenia i świadomie pracować z ograniczającymi nas przekonaniami. Warto przejąć odpowiedzialność za własne życie, odważnie konfrontować się z trudnymi i często nieprzyjemnymi dla nas sytuacjami, nawet jeśli jest możliwa porażka. Nie musimy w sposób idealny przebywać drogi do realizacji swoich celów – czasami to właśnie droga do osiągnięcia naszego celu jest tym elementem, dzięki któremu uczymy się o sobie najwięcej, a sam cel – jedynie i aż jej uwieńczeniem. Warto też planować strategicznie swoje przyszłe cele i planować ich realizację krok po kroku, dzień po dniu, tydzień po tygodniu.

Jeśli tego nie zrobimy, to będziemy odczuwać wyższy poziom stresu, a nasz stan zdrowia zarówno psychicznego, jak i fizycznego będzie się pogarszał. Będziemy mieć problemy ze snem, rozpatrując swój brak efektywności w realizacji zadań i osiąganiu celów, a także oddając się uczuciu żalu spowodowanego brakiem działania. Będziemy też borykać się z nawarstwiającymi się zadaniami i gorzej wykonywać aktualną pracę. Pojawi się dojmujące poczucie winy. Ponadto włączy się w naszej głowie tak zwany wewnętrzny krytyk, głos, który krytykuje nie tylko nasze pojedyncze działania i zachowania, ale nas samych, jako całą osobę. To z kolei będzie wywoływać nie tylko uczucie wstydu, ale także obniżenie poczucia własnej wartości.

Jak więc temu zaradzić?

Jak sobie radzić z prokrastynacją w 4 krokach? O efektywności osobistej.

doskonale niedoskonałe planowanie

  • Zdobądź wiedzę o sobie – dowiedz się jakie u Ciebie konkretnie są przyczyny prokrastynacji. Poczytaj artykuły, obejrzyj filmy na You Tubie, posłuchaj podkastów, poczytaj książki, zwróć się do profesjonalnego coacha, terapeuty. Świadomość to pierwszy krok do zmiany.
  • Przejmij odpowiedzialność – za siebie i swoje życie. Wyobraź sobie czego pragniesz w przyszłości, kim chcesz być, jak chcesz, żeby wyglądało Twoje życie, praca. Zostań strategiem swojego życia, miej wizję opartą o Twoje wartości i ją realizuj.
  • Planuj – bez tego nie osiągniesz niczego. Planuj kwartalnie, tygodniowo, miesięcznie. Rób listy zadań każdego dnia (wybierz 3-5 najważniejszych) i odhaczaj każde wykonane zadanie. Określ czas realizacji każdego zadania – to ważne – dzięki temu Twoje zadania nabiorą bardziej realnych kształtów. Odfajkowywanie każdego wykonanego zadania sprawi, że będziesz czuć satysfakcję, mieć poczucie sprawczości i widzieć efekty własnych działań.
  • Działaj – zobowiąż się publicznie do wykonania swojego określonego zadania, to zwiększy Twoje szanse na jego realizację.
  • Skoncentruj się – odrzuć nieplanowane telefony, media społecznościowe. Pracuj w blokach czasowych. Zacznij dzień od wykonania najtrudniejszego, najmniej przyjemnego zadania rano, w ciągu 90 minut po przebudzeniu. Wówczas Twój umysł pracuje najefektywniej, a Ty możesz uporać się z najważniejszymi zadaniami na dany dzień.

Wykonaj te kroki, aby uwolnić się od demona prokrastynacji i być efektywnym .

Powodzenia Doskonale Niedoskonały!


Doskonale Niedoskonali to książka, eventy i społeczność.
Dostarczamy Ci eksperckiej wiedzy i narzędzi, a także inspirujących i motywujących historii autorów naszych książek z serii „Doskonale Niedoskonali”, abyś odkrył z nami jak – będąc Doskonale Niedoskonałym — osiągnąć sukces w życiu i w biznesie i być szczęśliwym.
Jesteś Doskonale Niedoskonały. I to jest OK!
Wybierz swoją książkę: www.dndsklep.pl

Dodaj komentarz